Slitenhet – vår nye folkehelsesykdom

Deler av denne blogg er også publisert 2018.

Mange av oss, og jeg var en av dem, er lost i dette livet. Uten at man merker det, slutter lyspærene (kroppens energi) å virke. I begynnelsen tenker man det går nok over. Vi er jo vant til at kroppen fikser seg selv. Men ikke alltid. Noen ting GÅR IKKE OVER før vi fikser det.

I dag er jeg takknemlig for læringen jeg tilegnet meg gjennom å leve flere år med tomme batterier. Det tok flere år å finne tilbake til det energinivå, hvor jeg slapp å tenke på om jeg hadde nok krefter. Det som motiverte meg til den reisen som jeg den gang startet var at jeg leste i en bok følgende: Alle SOM VIL kan finne tilbake til seg selv. Alle som vil kan hjelpe seg selv. Det man må ville, er å gjøre noe annet enn det som har ført en til det sted man er i dag.

Noen elsker oppskrifter, andre hater dem. Uansett hvem du er, her er en oppskrift som kan ta deg tilbake til deg selv.

1. Du må være villig til å prøve nye ting. Lære nye ting. Også bruke penger på en slik læring.
2. Du må være dønn ærlig med deg selv. Bytte ut andres meninger med egne erfaringer.
3. Du må HANDLE på dine indre innsikter, din indre visdom. Skal du bli frisk må du leve ditt eget liv.

Det som er rett for deg SKAL du gjøre. Handler du ikke på dine indre visdom, mister du denne. Og da er du enda mer lost.

Jeg var syk og fikk en diagnose. Diagnosen gav meg trygderettighet i form av sykmelding. Dette var viktig. Jeg er takknemlig for å bo i et land med slike muligheter. Men, det endret ikke min slitenhet.

Jeg leste på Internett om trette binyrer, dette gav mening. Jeg forstod at stress i kroppen tappet krefter. Jeg forstod at noe stresset meg, sien jeg var tom for krefter. Jeg forstod at det som tok lang tid å etablere, også tok lang til å reparere. Da var jeg i gang. Tid hadde jeg nok av – jeg hadde resten av livet.

I begynnelsen søkte jeg hjelp i øst og vest. I ettertid ser jeg at dette var smart, fordi kun erfaring viste meg hvilke personer som kunne hjelpe meg.

Veien ut av slitenhet handler om flere prosesser.
1. Du må slutte med det som tapper deg.
2. Du må gjøre mer av det som gir deg energi. Det som gjør deg glad. Det som setter deg i flow.
3. Du må spise levende mat, mat som inneholder den energi som kroppens celler trenger: livskraft/photoner.
4. Du må begrense det som skader deg (giftstoffer i mat, omgivelser, elektromagnetisk stråling (skru av wifi om natten, forby ale i huset å ha mobil på soverommet om natten, fordi slike stråler dreper fotonene som gir deg energi). Det er en sammenheng mellom giftstoffer i kroppen og elektromagnetisk stråling, fordi giftstoffer virker som antenner for slik stråling og forsterker effekten av den. Nysgjerrig på mer kunnskap om fotoner og elektromagnetisk stråling, sjekk ut Dietrich Klinghardt på youtube.

De aller fleste trenger hjelp til å se hva som tapper dem, som gjør at de er slitne når dagen begynner. Et tips: det er ofte noe annet enn vi tror. Det vi vet, har vi kontroll på!

Noen ganger står vi fast i relasjoner. Det kan være partner eller annen nær familie. Det kan være noe en har opplevd som er ubearbeidet og fortrengt. Det kan være hva som helst egentlig. Er du nødt til å samarbeide med noen som står fast kan du selv bli stående fast. Selv om livet er håpløst har man alltid valg: man kan bli, gå eller endre seg selv.

Slitenhet handler ofte om noe som er vanskelig, ellers ville vi ha løst det forlengst. Ofte er det noe vi vil og ikke vil samtidig. Noe i det ytre livet som har ført til en indre knute.

Husk: tankene dine kan lure deg, du kan IKKE stole på tankene dine når du skal sjekke hva dette kan være. Men du kan stole på kroppen din. Kroppen din lyver aldri. Derfor kan vi bruke kroppens signaler som kompass for å navigere oss tilbake fra slitenhet. Dersom du tenker på noe, og dette trigger reaksjoner i kroppen din som: anstrengt pust, muskler som trekker seg sammen, vont i magen, uro, tankestress eller at du mister kontakt med deg selv, er du på rett spor. Det er det som trigger deg du skal ta tak i.

Du må lytte mer til deg selv enn til andre!

Mange sitter fast i slitenhet fordi de tar mer hensyn til andre enn seg selv. Første skritt på veien ut av slitenhet er å ta seg selv dønn alvorlig. Man skal leve mer i samsvar med egne behov enn andres. For de fleste slitne er dette vanskelig. Ellers ville man ikke vært sliten. Man trenger derfor hjelp både til å finne ut hva som tapper energi, og støtte i prosessen med å endre livet. Stol på at din indre visdom vil lede deg til den hjelper som kan hjelpe deg Å FINNE DEG SELV.

Du må huske på å fylle opp de indre energilagrene

En viktig forglemmelse i vårt samfunn handler om livskraften vår. Livskraften vår er en indre energi. Vi glemmer ofte at å fylle denne opp er like viktig som annen trening. Kineseren Jwing-Ming Yang snakker om indre og ytre energi. Vi bygger den ytre energi med å trene musklene våre. Da øker vi den fysiske styrke og utholdenhet. Den indre energi handler om kontakt med den indre kroppen. Dette trenes opp gjennom yoga, mindfulness og meditasjon.

Yoga handler om å finne deg selv. Yogaøvelser gjøres for å bringe nok ro i kroppen til at du kan ta kontakt med deg selv. Hvis noen har fortalt deg at yoga er en religion, har de lurt deg. Kan du puste, kan du gjøre yoga. Yoga læres i yogarommet og praktiseres i hverdagen. De som går på yoga er mykere, sterkere, tåler stress bedre, er bedre til å sette grenser, sover bedre, er gladere, reflekterer dypere. Av den enkle grunn at de har bedre kontakt med sin indre kropp.

Skal du ha energi er det ikke likegyldig hva du spiser. Er du syk bør du sette deg inn i sammenhengen mellom kost og energi. Mat som er dyrket i bomull inneholder ingen næring, selv om grønnsaken har en frisk farge. Når mat som er økologisk dyrket varmes opp i mikrobølgeovn, drepes den energi som kroppens celler trenger for å fungere. Er du skeptisk til påstander om forholdet mellom mikrobølgeovn og mat, vann planten dine kun med vann som du har kokt i mikroen og kjølt ned.

Er du mer sliten enn du ønsker, bør du kutte ut ferdig prosessert mat og erstatte denne med mat som du selv lager fra bunnen av. Man bør også legge merke til hva man har spist når man er opplagt og når man er sliten, da mat kan både gi økt våkenhet og tretthet. Hos mange personer vil sukker og kunstige søtstoffer gi tretthet. Å fore seg selv på mat og drikke som gjør en trett, gjør også at en ikke orker å ta de grep som skal til for å endre de mønstre en trenger å endre for å komme tilbake til helse.

Som terapeut møter jeg personer som er topp trent i den ytre energi. Og som samtidig har sterke ubalanser i den indre energi. Det ene energiform er ikke mer rett enn den andre. Vårt ansvar er å sørge for balanse i oss selv. Vi må både bygge ytre og indre energi. Husk kroppen din, ikke tankene dine, forteller deg om du har denne balansen.

I balanse har du nok energi, er glad og sover godt om natten.
Å utvikle din indre energi handler om å utvikle din bevissthet. 

Alle som vil kan utvikle sin bevissthet! Dette er noe vi må trene på, akkurat som når vi lærer å svømme. Egentlig er det mer som å ta et flysertifikat. Vi skal lære noe som snur opp ned på en rekke ting i oss selv. Paradokset er at det er feilaktige forestrillinger som gjør at vi står fast, som gjør oss syke. Likevel har mange personer motstand mot å lære det som kan hjelpe dem.

Å utvikle sin bevissthet handler alltid om å løse opp i de indre knutene.

Indre knuter finner vi kun et sted, i oss selv. Å utvikle sin bevissthet handler om å møte oss selv. Vi må møte det som er vanskelig i oss selv.

Vi utvikler vår bevissthet på yoga og i samtaleterapi fordi vi møter oss selv. Det handler om å lære å forskjellen på vår høyre hjerne bevissthet og vår venstre hjerne bevissthet. Har du to hjernehalvdeler, noe de aller fleste har, har du tilgang til disse to bevisstheter i deg selv. I vår venstre hjerne bevissthet, tror vi på det vi opplever. Vi tror på tankene som surrer i hodet, vi tror på følelsene som herjer i oss. I vår høyre hjerne bevissthet, er vi på et sted i oss selv hvor vi kan observere våre tanker og følelser, og på den måten lar vi dem få gjøre det de trenger å gjøre før de løser seg opp. Vi møter vår indre smerte, ikke for å gjenoppleve den, men for å endre den. Gi slipp på den.

Man kan ikke bli kvitt de plager man fortrenger. Vi må velge å møte dem for å endre dem. Dette skjer når man møter det som er, noe som er en kroppslig prosess. DET ER I KROPPEN ENDRINGEN SKJER. Kun gjennom å ha fokus mot det som smerter i eget liv, kan dette endres slik at man finner kjernen som består av indre visdom, indre kraft og kjærlighet.

«There are three main qualities within us that determine how much overall happiness we can achieve and these qualities are love, power and wisdom. Love is the ability to care for others as much as we care for ourselves and power is the ability to change the world for the better. Wisdom is the ability to use love and power in perfect balance (Tara Springett).

Selv er jeg mest takknemlig for David R Hawkins forskning, da det var hans bøker som hjalp meg ut av det mørke jeg stod fast i for en del år siden. Det jeg da forstod var at jeg kunne komme ut av mørke med å øke min bevissthet. Utvikle denne.

Å utvikle sin bevissthet er en høyst personlig prosess. Den går helt utenom den vanlige akademiske karrieren. Derfor kan personer med 9 års grunnutdanning ha høyere bevissthetsnivå enn personer med doktorgrad. Selv var jeg nesten ferdig med min phd når jeg forstod at jeg den utvikling jeg innerst inne søkte, fant jeg ikke gjennom akademiske studier.

Tvert imot kan den en akademisk karriere gi arroganse. Man kan lett tro man vet mer enn man vet: Dette kan være det som hindrer en i å møte seg selv. Slik jeg ser det handler kamelen og nåløyet om den arroganse som mennesker utviser med å avvise noe man ikke har sjekket ut med egen erfaring.

Lykken i mitt liv var da jeg forstod kvantefysikk: en kamel (fysisk kropp) er også energi (bevissthet). Ved å skifte fokus fra en venstre hjerne bevissthet til en høyre hjerne bevissthet ble passasjen gjennom nåløyet mulig. Det umulige ble mulig.

Når man skal hjelpe seg selv tilbake til balanse, kan man få hjelp ved å reflektere over følgende spørsmål:
1. gå tilbake til den tid da du oppdaget problemene du strever med i dag. Hva skjedde i livet ditt 1-2 år før dette. her kan det ligge hendelser som er ubearbeidet.
2. Et annet nyttig spørsmål er: hva er det verste som kan skje? Og hvorfor er dette det verste som kan skje, fortsett slik til du kommer til kjernen av det du frykter. Ofte løser det seg når man forstår hva det er.
3. dersom dine plager er en reaksjon, er det en reaksjon på noe som har hendt. De fleste diagnoser er dette.

Sykdommer har som regel en naturlig forklaring, og paradoksalt nok, ligger ofte forklaringer der vi ikke vil gå. Vil vi ikke gå til psyken, kan skatten vi søker ligge her. Vil vi ikke gå til barndommen, kan skatten vi søker ligge her. Hvis man ikke selv er villig til å gå dit man trenger å gå for å løse en indre blokkering, er det faktisk ingen andre som kan hjelpe. Kun en selv kan løse opp i egne tankemønstre, kun en selv kan løse opp i fortrengte følelser. Selv om man må gjøre jobben selv, trenger de fleste hjelp. Står du fast, søk hjelp, og fortsett med det, helt til du finner den hjelp du trenger.

Velkommen til Balanzen til systemisk samtale, til yoga, til kurs og utdanninger.

Hildur Vea, PhD.
Daglig leder ved Balanzen AS. hildur.vea@balan-zen.no 45662118
www.balan-zen.no
www.puust.no
www.blogg.balan-zen.no
www.booking.balan-zen.no
fb: balanzenas

Bok: å lande i seg selv – fra traume til livskraft

Kilder:
Tara Springett, 2015, The stairway to heaven. nine steps of consciousness from unawareness to full enlightenment, side 10.

David R Hawkins: tre bøker, Letting go, Power vs force og Healing and Recovery.